Grupa : 6-latki Prowadząca : Renata Gajda
Dział programowy : wychowanie umysłowe
Temat zajęcia : Spotkanie z Cudaczkiem
Cel główny : zapoznanie z wielką i małą literą c, C drukowaną i pisaną
Cele szczegółowe : dziecko
- potrafi zaśpiewać piosenkę i odtworzyć wzór graficzny
- przejawia aktywność w zabawach integrujących grupę
- doskonali koordynację wzrokowo - słuchowo - ruchową
Formy : z cała grupą , indywidualna
Metody : zabawowa , pokazu , zadań stawianych dziecku , ćwiczeń , aktywizująca ,
Pomoce : ilustracja Cudaczka , tacki z kaszą , monografia litery drukowanej i pisanej , cebula , cytryna w plasterkach , zagadki , obrazki cytryny , cebuli , rzeczy do przebrania dziecka w Cudaczka ,plastelina , jarzębina , wzór litery C,c wyciętej z papieru ściernego ,
Przebieg :
ZAJĘCIE WPROWADZAJĄCE
- " Powitanie "- dzieci witają się piosenką na melodię "Panie Janie "
Witaj...( imię dziecka ), witaj ...( imię dziecka )
Jak się masz ? Jak się masz ?
Wszyscy cię witamy ,
Wszyscy cię kochamy ,
Bądź wśród nas , bądź wśród nas .
- " Czarodziejski dotyk "- ćwiczenia orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.
Dzieci dobierają się dwójkami . Jedno z nich staje w lekkim rozkroku i zamyka oczy. Drugie dziecko staje za nim i wskazuje dotykiem różne części jego ciała . Dotknięte dziecko ma nazwać część ciała z użyciem określeń prawa strona , lewa strona . Zamiana ról .
- Rozwiązywanie zagadek – pokaz rysunków .
Rośnie w ogrodzie albo w polu Ładny owoc w żółtej skórce i z tego właśnie słynie, chociaż kwaśny, to i tak, pokrojony na że gdy ja zaczniesz krajać, plasterki poprawia smak . to łza ci z oka płynie
- Słuchanie piosenki "Cudaczek "- rozmowa o niej pokaz obrazka .
Co wspólnego ma Cudaczek z cebulą i cytryną ? W co ubrany jest Cudaczek ? Dokańczanie zdań : Co on robi ?.......................... Co on lubi ?........................ Robi po nim ......................... Cudaczek- pani - wymyśla cudaczne słowa – bucelka , trycynka ,nyceki lub każe dzieciom odgadnąć słowa , którym brakuje pierwszej sylaby . Wybór dziecka w roli Cudaczka , który wymyśla cudaczne słowa . ZAJĘCIE WŁAŚCIWE
- Zabawa z Cudaczkiem - jedno dziecko jest Cudaczkiem i pokazuje dziwne ruchy , które dzieci mają wykonać –ćwiczenie dużej i małej motoryki oraz rozwijanie wyobraźni .
- Słuchanie piosenki z równoczesnym kiwaniem rytmicznie głową na boki, a potem do przodu i do tyłu .Śpiew piosenki i próby grania rytmu na kubeczku z gumką .
- Pokaz wielkiej i małej litery C c –drukowanej i pisanej
Czym one się różnią ? Do jakich innych liter są podobne ? Czy jest podobna do liter już poznanych ?
- Pokaz sposobu pisania litery
- pokaz pisania litery w powietrzu zwracając uwagę na kierunek wykonywanych ruchów bez piosenki ,a następnie śpiewając piosenkę lub jej fragment .
Tempo śpiewania piosenki należy dostosować do szybkości ruchów ręki dziecka .
- Polisensoryczne uczenie się litery :
- formowanie wałeczka z plasteliny i przyklejanie do wzoru litery , a następnie naklejanie na plastelinę kulek z jarzębiny
- wodzeniem palcem po wzorze litery śpiewając piosenkę
- Reprodukowanie litery :
- pisanie na tackach z kaszą manną śpiewając piosenkę
- pisanie łokciem na ławce śpiewając piosenkę
- odtwarzanie litery po śladzie, łączenie kropek
- pisanie na dużych kartkach litery mazakiem , a potem długopisem
- pisanie w liniaturze
ZAJĘCIA KOŃCOWE
- Zabawa relaksacyjna: wymyślanie innych wyrazów rozpoczynających się na głoskę c.
- Ćwiczenia oddechowe "Cudaczki odpoczywają "- dzieci leżą na plecach , nabierają powietrze nosem, wypuszczają ustami .
Renata Gajda – nauczyciel Przedszkola nr 1 w Pilicy a.gajda@poczta.onet.pl |